به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، امیرحسین قیاسی بعد از اجرای استندآپ کمدین خود در برنامه خندوانه و اجرای چند فصل از برنامه کمدی نیمه شب، حالا تاکشوی خود بهنام عیدی HD را راهاندازی کرده که از فیلمنت و چند پلتفرم دیگر پخش میشود. عیدی HD اولین تاکشویی است که پاشنه در آن بر محور طنز میچرخد و بهنظر میرسد که قرار نیست برخلاف سایر تاکشوهایی که بار کمدی بر دوش خود دارند، بهکاری جز یک مصاحبه طنازانه بپردازد. برنامه عیدی HD تا امروز توانسته نشان دهد که در انتخاب مهمانان خود تقریباً دقت کافی را دارد و مجری و تیم پشت پرده آن بر اساس اتاق فکری حساب شده، کار خود را پیش میبرند، هرچند هنوز برای صدور حکم برای این برنامه زود است اما باید اعتراف کرد وجود برخی نواقص، عیدی HD کار خود را پرقدرت آغاز کرده است.
برنامه Saturday Night Live یکی از تاکشوهای مطرح دنیا است که سالیان سال از عمر پخش آن میگذرد. یک تیم قدرتمند در اتاق فکر این برنامه قرار دارند که هربار با حضور یک مهمان ویژه، کار خود را پیش میبرند و کمدیهای آیتمی بینظیری را با کمک مهمان خود و اتفاقهای روز جامعه میسازند. پایه و اساس این برنامه کمدیهای آیتمی است و هیچ مصاحبهای در آن صورت نمیگیرد. برنامه عیدی HD تلفیقی از کمدیهای آیتمی این برنامه است که با تاکشوهای مرسوم ترکیب شده و محصول نهایی یک محتوای سرگرمکننده و مفرح از آب درآمده است.
سالیان سال پیش مهران مدیری، رضا عطاران، مهران غفوریان و سایر کمدینهایی که امروزه بهعنوان پیشکسوتان کمدی سینمای بعد انقلاب شناخته میشوند، با ساخت برنامههایی آیتممحور، کمدی اسکچ Sketch Comedy را وارد برنامهسازی کشور کردند. برنامه ببخشید شما، یکی از برنامههای درخشان مهران مدیری در دهه هفتاد شمسی بود که طی ۸۰ قسمت ساخته و از صدا و سیما پخش شد. در این برنامه مدیری با مهمان خود درباره موضوعی گفتگویی میکرد و یک سری آیتم کمدی چند دقیقهای، حول محور موضوع برنامه با یک تیم واحد ساخته و پخش میشد. عیدی HD توانسته با الهامگیری از همین برنامههای کمدی قدیمی و داشتن نیمنگاهی جدید به فضای مجازی (بهخصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام) یک ببخشید شما نسل جدید باشد که حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
امیرحسین قیاسی بهعنوان مجری برنامه با یک مهمان وارد گفتگو میشود. دو مهمان اول این برنامه افرادی شاخص و مطرح بودند که در کمتر برنامه گفتگومحوری حضور داشتند. تیم برنامه عیدی HD مسلماً به فضای مجازی و بازتاب نگاه مردم در این فضا (توییتر و اینستاگرام) نگاه ویژهای دارد چرا که سراغ افرادی رفته که در این فضاها از آنها بسیار صحبت میشود. مسعود روشن پژوه و مسعود فراستی، دو فردی هستند که هم چهره شناختهشدهای برای آحاد جامعه هستند و هم در بین کاربران نسل جدید و قدیم شناخته شده هستند.
بهعنوان مثال مسعود فراستی منتقدی است که اخیراً بهخاطر هجمهای که به گیمرها داشته، در بین نسل زد نیز شناخته شده است و فیلمبازان قدیم و جدید نیز کاملاً با خلقیات و روحیات او آشنایی دارند. فراستی فردی است که که مجری باسابقه صدا و سیما یعنی آرش ظلیپور نتوانست بهدرستی از پس او بربیاید و یک جنجال حسابی در برنامه «من و شما» برپا شد. قیاسی اما با ریسک انتخاب حضور او بهعنوان مهمان اولش، شروعی هیجانانگیز را برپا میکند و پابهپای او و شوخیها و لحن تندش قدم برمیدارد. قیاسی با وجود سابقه بسیار کمتری که نسبت به ظلیپور دارد، میداند باید چطور با فراستی راه بیاید و هم او را در نقطه بهجا و درست تخریب میکند (شاید بدون آنکه خودش بفهمد) و هم در نقطه بهجا و درست به او میدان میدهد. شناخت این موضوع و تسلط او در برپایی این برنامه و همچنین روحیه طنزی که در مصاحبه خود جاری میکند و مهمانانش را نیز هرطور که شده با خود همراه میکند، از جمله مواردی است که در قسمت اول خودنمایی میکند.
از آنسو در قسمت دوم قیاسی پا را فراتر میگذارد و این بار سراغ یک مجری توانا میرود و خودش را در برابر او قرار میدهد. ریسک دومی که او برای قسمت دوم برنامهاش کرده به مراتب از قسمت اول بیشتر است اما در بطن این انتخاب، هوشمندی درستی وجود دارد که باعث محبوبتر شدن این اپیزود نسبت به سرآغاز برنامه عیدی HD میشود. نسل زد مسعود روشن پژوه را بهنام بیگ مسعود میشناسد و با او شوخیهایی در حد میمسازی میکند و نسل قدیم نیز روشن پژوه را به عنوان یک نوستالژی بهیاد میآورد. داشتن روشن پژوه بهعنوان مهمان برنامه تیری است که به دو هدف میخورد و هر دو قشر قدیم و جدید را جذب خود میکند؛ حال این انتخاب درست را به کمدیهای آیتمی که با دقت فراوان توسط تیم ساخته شدهاند اضافه کنید تا یکی از بهترین مصاحبههای طنز در چند سال اخیر را در قسمت دوم برنامه عیدی HD شاهد باشید.
قسمت سوم که تا لحظه نگارش این مطلب از فیلمنت پخش شده اما عقبگردی برای برنامه بهشمار میرود و کنترل از دست قیاسی و دوستانش خارج میشود. حضور یک کمدین اینستاگرامی بهنام مهیار حسن اصلاً در حد و اندازه انتخاب دو مهمان قبلی هوشمندانه نیست و بیشتر شبیه به یک رپورتاژ از آب درآمده است. شوخیهای مجری و مهمانش فقط و فقط حول محور ویدیوها و کارهای حسن میچرخد و مخاطب انگار مشغول دیدن یک برنامه اینستاگرامی با مدت زمان کمی بلندتر از حد معمول کلیپهای مهیار حسن است که دست برقضا کیفیت طنز کمتری هم بخاطر محدودیتهای برنامهسازی در VODها دارد. درواقع قسمت سوم نمیتواند راهی که دو اپیزود اول پیش گرفته بودند و برای همه نسلها جالب توجه بودند و یک مصاحبه قدرتمند از دل آنها بیرون آمد؛ پیش بگیرد و به یک برنامه سطحی در حد شبکههای اجتماعی تنزل پیدا میکند.
در خلال هر مصاحبه، آیتمهای متعددی پخش میشود که بعضی از آنها با حضور مهمان ویژه برنامه است (کاری که برنامه شنبه شب در آمریکا انجام میدهد) و برخی از آنها کار خود تیم همراه قیاسی است و مرتبط با موضوع برنامه است. این آیتمهای کوتاه فکرشده هستند و در خدمت برنامه هستند و نکته اضافه و یا حشوی در آنها دیده نمیشود. پخش موسیقیهای مشهور ایرانی با تنظیمی مجدد ایدهای است که احتمالاً از دل ترند شدن موسیقیهای خلق شده توسط هوشمصنوعی استخراج شده و بهراستی ایدهای جذاب است؛ بخصوص آنکه «موزیکال بودن» ترند اصلی این روزهای محتواسازی تصویری است. ناگفته نماند حضور شاخهای مجازی که بیخود و بیجهت در سال گذشته به شهرت رسیدند نیز بخش جالب و کوتاهی از برنامه عیدی HD را شکل میدهد که عملاً مصاحبهشونده در آن به اصطلاح فرنگیها Roast میشود اما این کار با ظرافت خاصی رخ میدهد تا نه او آسیب ببیند و نه بیننده حس معذبی پیدا کند. نکته مثبت دیگری که در پخش عیدی HD باید به آن اشاره کرد بهروز بودن آن است. درواقع ضبط برنامه برخلاف برخی برنامههای دیگر در ماهها و یا سالها پیش! رخ نداده و محتواهای بهروز در آن دیده میشود و این مهم برای ایجاد یک برنامه کمدیمحور که با مشکلات روز جامعه و اتفاقات روز درگیر میشود، ضروری بهنظر میرسد.
در آخر باید به کمدی گلدرشت قیاسی با اسپانسر برنامه اشاره کرد که خوشبختانه از روحیه اکوسیستم استارتاپی کشور برمیتابد و امکان چنین شوخی با حامیان مالی سنتی در گذشته وجود نداشت. اسنپفود که حامی مالی برنامه بهشمار میرود پیشتر با همکاری مجموعههایی چون سوریلند نشان داده که ظرفیت بالایی در پذیرش اجرای کمپینهای کمدی جدید و مدرن دارد و از خودزنی در این تبلیغات ابایی ندارد. این موضوع در برنامه عیدی HD هم دیده میشود و نحوه معرفی اسپانسر و رفتار مجری در برابر این موضوع، کاملاً با قواعد تبلیغات در سایر برنامههای مشابه متفاوت است و هیچ اثری از زمختی تبلیغات و تحمیل آن دیده نمیشود. این موضوع میتواند فرصتی مغتنم و دقیق برای مارکتینگ در دنیای مدرن و برای نسل مدرن باشد که علاقهای به شنیدن مستقیم تبلیغات ندارند و اثرگذاری بهمراتب بیشتری را در ذهن بیننده ایجاد میکند.
برنامه عیدی HD یک تاکشوی کمدی متفاوت با یک تیم کاردرست است که اگر بتواند مسیر درست قسمتهای آغازین خود را در ادامه راه خود پیش بگیرد، به یکی از بهترین برنامههای واریتهشو تبدیل خواهد شد. ادامه این مسیر را باید در هفتههای آتی دید و امیدوار بود که کفگیر خلاقیت تیم سازنده به تهدیگ نخورد و عطر و بوی دستپخت خوشمزه آنها، مشام بیننده را پر کند.
نظر شما